Sneeuwpret - Reisverslag uit Calgary, Canada van Janice Jie - WaarBenJij.nu Sneeuwpret - Reisverslag uit Calgary, Canada van Janice Jie - WaarBenJij.nu

Sneeuwpret

Door: Janice

Blijf op de hoogte en volg Janice

19 September 2006 | Canada, Calgary

Hallo iedereen!!
Het is weer tijd voor een berichtje van deze kant, er is in de tussentijd zoveel gebeurd, dat wil ik jullie niet onthouden.
Vorige week zat ik nog zo op te scheppen over het mooie weer, in 1 dag is dat 180 graden omgekeerd. De ene dag lig je buiten in je hempje op het grasveld, de volgende dag regent het pijpenstelen en de nacht daarop vriest het en valt er sneeuw uit de lucht. Bizarro hoe snel dat gaat. Dat weer heeft blijkbaar ook vat op mijn gemoedsrust: ik kreeg voor het eerst een aanvalletje van heimwee. Gelukkig heeft dat niet lang geduurd, omdat ik vaak met het thuisfront spreek via msn en ik hier ontzettend wordt afgeleid door allerlei activiteiten die worden georganiseerd. Aan mijn roommy heb ik niet zo heel veel, zij houdt zich voornamelijk bezig met slapen, studeren, eten en fitnessen. Ik moet mijn gezelligheid dus vinden buiten mijn appartementje. Zo zijn we gaan schaatsen in de Olympic Oval! Je mag gratis de ijsbaan op, maar schaatsen moet je huren voor 3,75 Cad. Natuurlijk hoeft dat niet als je de verhuurder een dikke knipoog geeft (voor degenen die geinteresseerd zijn, ik leer het je nog wel eens)... Het was al weer jaaaren geleden dat ik geschaatst heb, maar tot mijn grote verbazing heb ik mezelf staande weten te houden op de snelste ijsbaan ter wereld. Ik heb zelfs een kunstschaatsmove geleerd! Het was de blaren dubbel en dwars waard, en reken maar dat ik dit nog vaak ga herhalen en dat ik iedereen uitdaag voor een wedstrijdje als ik thuiskom! Timmer: pack your bags...
Zelfs 's nachts wordt er voor vermaak gezorgd op de campus. Ik werd wakker van een of andere piep. Het leek wel een auto-alarm, dus geirriteerd trok ik mijn kussen over mijn hoofd heen, maar na een paar minuten ging die piep ook af in mijn appartement! Het gepieppieppieppiep ging over in een pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeep, een hoop gebonk op de deur en een: "This is the fire alarm, please get out of the building, do not use any elevators"... Firedrill... Stonden we om half 6 met z'n allen op de stoep in onze pyjamaatjes! Het voelde als een ontgroening voor de eerstejaartjes. Ach, alles voor de bonding met je rez-genootjes.
Ondertussen vind ik dat ik, als ik hier toch woon, alle Canadese gewoontes een keer moet proberen. Ik ben al goed begonnen met een superchocoladecheesecake, icecreamcake, pancakes voor ontbijt en pizza als lunch. Binnenkort moet ik nog aan de grilled cheese, Wendy's, Dairy Queen, Taco Bell... Gelukkig heb ik niet de Amerikaanse gewoonte om een hele taart in 1 keer naar binnen te schuiven overgenomen; op een of andere manier zit ik al na 3 happen propvol. Iets waar mijn huisgenootje reuzeblij mee is. Waarschijnlijk moet ik gewoon nog wat wennen aan alle nieuwigheden. Maar Canada betekent niet alleen veel en vet eten: ik ga ook definitely naar een ijshockeywedstrijd van de Calgary Flames (liefst tegen aardrivalen Edmonton Oilers), en hopelijk ga ik nog eens de piste op voor een snowboardles en ik neem al wat van de uitspraken over: "flawless", "awesome", "ever so slightly" en "excellent" zul je me hier nog vaak horen zeggen...
Afgelopen vrijdag had ik met mijn gebouw potluck, en ik heb het zekere voor het onzekere gekozen, en American blueberry pancakes gebakken. Kon niet misgaan, en gelukkig viel het in de smaak! Wederom een erg gezellige avond. De dag erna deed de uni mee aan de grootste fundraising van Canada: Shinerama, donateurs werven om onderzoek te doen naar cystic fybrosis. Met schoensmeer in de hand gingen we de ijskoude straat op om in ruil voor een poetsbeurt wat centjes te vangen. En wat een gulle gevers die Canadezen, gooien met gemak 5 a 10 dollar in de pot, en geen van ze had behoefte aan shiny shoes. Wel werd er om een striptease gevraagd, en als het niet vroor had ik het gedaan hoor! Alles voor het goede doel. Helaas zou er niet veel meer van mij overblijven als ik dat had gedaan, dus moest ik mijn knipoog weer uit de kast halen. Uiteindelijk hebben we met z'n allen bijna 5000 dollar bij elkaar gesprokkeld, toch niet gek voor een dagje?! Het jaren '80 feestje die avond in The Den, het enige cafe/plek om in het openbaar te drinken op de campus, was ook erg gezellig. Mijn eerste stapavondje, en tot mijn verbazing ontdekte ik dat het normaal is dat het nachtleven om 1 uur al afgelopen is. De feestjes beginnen gewoon om half 9, dan kan je volgende dag weer fris en fruitig vroeg opstaan. Wat ik ook gedaan heb, want om 6 uur ging de trein naar de Greyhound bus, op weg naar Lake Louise. Ben ik al geweest met pap en mam 2 weken geleden, maar nu was het nog veel mooier omdat er een flink pak sneeuw op de bergen ligt! Met Audrey (mijn Franse buurmeisje), Constance en Nicolas (haar vrienden uit Frankrijk, wonen in een ander gebouw) heb ik daar de hele dag gewandeld en lekker in het zonnetje gelegen (jaja, we hadden een goeie dag uitgekozen, strak blauw!). Breekt je wel op, dus ik ga snel mijn bedje weer op te zoeken, om morgen de stad in te duiken op zoek naar een winterjas, muts, handschoenen, lange onderbroek... alles wat ik kan vinden. Alweer? Yup, deze keer echt hoor! Al is die jas nog zo lelijk, ik bevries!!!!
Nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte van wat er hier allemaal omgaat, dus ik zeg, welterusten en tot gauw!

Liefs

Trouwens, pap en mam hebben nog gebeld vanuit Vancouver, die gaan alweer bijna terug naar Nederland, en hebben ook een superleuke tijd gehad!

  • 19 September 2006 - 06:37

    Kim:

    Ooooooooooooh, wat schrijf je leuk! Het lijkt bijna alsof ik het zelf allemaal meemaak! Echt super! Enne...wel een beetje picky zijn naar wie je allemaal een knipoog uitdeelt he?! SMAK!

  • 19 September 2006 - 07:05

    Yvonne:

    Hey meis!!
    Wat ongelooflijk mooi daar of niet! Klopt iid wat je zegt over de weersverandering... Toen ik daar eind augustus zat in '88, werd het al kouder en terug in Nl hoorde ik dat het al sneeuwde :s Dat mis ik hier toch wel een beetje, super mooie zomers maar ook strenge, witte winters, zucht...
    Maar het klinkt allemaal geweldig wat je daar meemaakt! Ben jaloers op je, haha!! Geniet er van! En je maakt toch wel foto's of niet ;)
    xx

  • 19 September 2006 - 11:52

    Kim 'the Jealous One':

    hee schatjepatatje,
    Heerlijk, ben heel jaloers! Ben benieuwd naar die schaatsmoves van je. En kijk een beetje uit met die flirtieflirts van je! Voor je het weet krijgen we allemaal canadese immigranten in NL... Dat kunnen we niet aan! Kuskus, byebye zwaaizwaai

  • 19 September 2006 - 13:55

    Tineke:

    Hi Janice,
    Blij te lezen dat je je nog niet verveelt :-).
    Succes met het kopen van je winterkleding..
    Groetjes

  • 19 September 2006 - 15:47

    Vanes:

    zo zo, die knipoog van jou..... wil ik ook es zien als je er weer ben..:p !!!

  • 20 September 2006 - 17:26

    Pappiemammie:

    ooooooooohhhhhhhhh,
    wij wilden ook de bergen met sneeuw zien........
    Fijn dat je je zo goed vermaakt. Vandaag gaan we weer naar Holland terug. Bye bye camper
    Groeten Paps/Mams

  • 21 September 2006 - 11:35

    Kim:

    Hey Janice
    Taco Bell eh?? mmmm die pintos n cheese mis ik toch wel.. of een lekkere bean burrito.. Hier is het nog wel warm.. net zomer weer. Toch een beetje sneeuw lijkt me ook wel leuk.

  • 24 September 2006 - 20:47

    The Go's:

    Begrijpen we het goed dat jij je wel vermaakt? Alan is jaloers dat je een "echte " ijshockeymatch kan zien!
    Liefs

  • 25 September 2006 - 19:30

    Jeroen:

    Goed bezig daar Janice! Maar volgens mij overschat je de waarde van je knipoog, het is denk ik meer je glimlach :-)

  • 26 September 2006 - 08:42

    Shelit:

    Stoer! Leer mij die schaatsmove ook;) jammer dat de grachten hier niet bevriezen... plezier meis!

  • 26 September 2006 - 19:14

    Michael:

    Jeetje wat kun jij schrijven! leuk hoor. We missen je wel in de lage landen hoor. groetjes, Mike

  • 26 September 2006 - 19:16

    Michael:

    Krijgen we ook foto's?


  • 27 September 2006 - 18:59

    Ingeborg:

    Wat schrijf je geweldig, zie het zo voor me. Super dat je het zo leuk hebt. Lieve groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janice

Hoi!! Zoals jullie weten ga ik voor 4 maanden naar Calgary en daarna nog een maandje met Kim naar California! Om jullie niet helemaal in de steek te laten, zal ik jullie op de hoogte houden van mijn avonturen daar door een dagboekje bij te houden. xxx

Actief sinds 11 Aug. 2006
Verslag gelezen: 95
Totaal aantal bezoekers 8512

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2006 - 26 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: